Košík je prázdny. Poďme to napraviť!

Buďme v kontakte

Facebook Twitter Youtube Pinterest


Ako by mala vyzerať detská izba

Koniec leta využíva veľa rodín na rekonštruovanie svojich príbytkov v rámci vyčerpania dovoleniek. Medzi takto často upravované izby patrí hlavne detská izba. Niekto to robí z dôvodu očakávania milého prírastku do rodiny, či už svoje odrastené ratolesti pripravuje na ďalší školský rok. O tom, ako by takáto miestnosť mala vyzerať, kam je najlepšie umiestniť posteľ a ostatný nábytok alebo ako správne osvetliť miestnosť sa dočítate nižšie.

 

Ak sa dieťa narodí

Po narodení dieťaťa preberajú rodičia úplne iné funkcie ako doposiaľ. Dostávajú sa do role rodičov – vychovávateľov. Samozrejme, že sa chcú svojej úlohy zhostiť dobre tak, aby ich ratolesť bola čo najlepšie pripravená na nástrahy života. A tak dieťatko odmalička počúva rôzne zákazy a príkazy obmedzujúce jeho činnosť, hru a názory. Máloktorý rodič si však bohužiaľ uvedomuje, že dieťa vo veľkej miere formuje nielen on, ale aj prostredie, v ktorom vyrastá. Veľmi citlivo vníma chovanie rodičov voči sebe a okoliu. Fantáziu i estetické vnímanie potom formuje okolie, najbližšie mu je zariadenie domáceho interiéru a obzvlášť jeho vlastného teritória – detskej izby. Detská izba má v dome výnimočné postavenie, je totiž malým bytom v byte. Je pre dieťa nielen spálňou, ale aj obývacou izbou, pretože sa tu hrá a prijíma návštevy svojich vrstovníkov, šatňou a od raného školského veku tiež pracovňou.
Zariadiť takúto izbu nemusí byť vôbec tak, jednoduché, ako si to väčšina z nás na prvý pohľad predstavuje. Všetko sa odvíja od veľkosti priestoru a finančných prostriedkov, ktoré chceme investovať do vybavenia. Dieťa rastie a s pribúdajúcimi rokmi sa samozrejme menia i jeho nároky. Máloktorému rodičovi sa chce počas niekoľkých rokov dospievania jeho potomka meniť kompletné zariadenie. V dnešnej dobe už ponúkajú výrobcovia rozličné riešenia.

Detska postel Combo I

 

Keď škola volá

Určite si to ani nejako zvlášť nevšimnete a dieťa, ktoré sme ešte nedávno vozili v kočíku vedieme po prvýkrát do školy. Nám začínajú nové starosti a jemu sa otvára ďalšia etapa života. Ak ešte doposiaľ nemalo svoj pracovný kút, je najvyšší čas mu ho zariadiť. Avšak nie za cenu, že mu prenecháme svoj starý nábytok (a sebe kúpime nový), ale že mu kúpime vlastné nové vybavenie. Nemusíme sa báť, že z neho vyrastie. Hitom dnešnej doby sú zostavy, ktoré s dieťaťom rastú. Čo to znamená? Stôl má nastaviteľnú výšku pracovnej dosky a pri niektorých typoch môžeme zvoliť aj jej sklon. Rovnako môžeme na stoličke regulovať výšku sedadla a operadla chrbta, pri ktorom sa dá často krát nastaviť i jeho sklon. Ak ešte dieťa nedosiahne na zem, potom je nutné, aby bola stolička vybavená aj podperou na nohy, prípadne mu treba kúpiť špeciálnu oporu na zem. Pre väčšie deti sú ideálne stoličky s kolieskami alebo aspoň s pružnou kostrou, ktorá umožňuje kolísanie. Klasická detská izba má teda jednu nepríjemnú vlastnosť – jej obyvatelia rastú a neustále tým menia svoje potreby. Lenže znovu ju zariaďovať každé tri až štyri roky je prakticky nemožné. Oveľa lepšie je detskú izbu zariaďovať už s myšlienkou, že z nej raz „vyrastie“ izba študentská. Ak sa zdá byť nemožné, aby bol nábytok pre dvojročné dieťa rovnaký ako pre dieťa pätnásťročné, potom si treba uvedomiť, že „detský“ charakter dodávajú interiéru hlavne doplnky, teda obrázky, lampičky, textil atď. Zásadnú rolu hrá farebnosť. Napríklad červená farba prispieva k nesústredenosti, ale naopak zelené tóny ukľudňujú a podporujú koncentráciu. Rodičia často chybia, keď nechávajú malého školáka robiť si úlohy v kuchyni pri jedálenskom stole a na jedálenskej stoličke. Dokonca ani výhovorka na nedostatok miesta nie je ospravedlnením. Správny stôl pre prváčika má dosku vo výške iba päťdesiat centimetrov a tak nízky stôl v kuchyni alebo jedálni predsa nikto nemá.
Skôr ako školáka odvedieme k prijímačkám na strednú školu alebo gymnázium, „zvýšia“ sa jeho potreby na dosku stola o ďalších dvadsať až tridsať centimetrov. A rovnaké je to i so stoličkou. V zásade platí, že by mali ruky v lakti zvierať pravý uhol, ak ich potomok položí na stôl. Keď je doska stola nízko, preťažujú sa krčné svaly, ak vysoko, neprospieva to ramenným kĺbom. Ideálne býva, keď sa dá pracovná doska nakloniť, pretože napríklad pri maľovaní je to pohodlnejšie. Každý školák má mať svoj vlastný pracovný stôl, ku ktorému sa môže kedykoľvek posadiť a nerušene sa učiť. Štandardná plocha pracovnej dosky umožňujúca pohodlne pracovať je 70 x 140 cm, deťom 1. stupňa základnej školy postačí aj 60 x 120 cm. Mal by mať oblé hrany, aby nedochádzalo k zbytočným zraneniam a tiež nelesklý povrch, pretože odrážajúce svetlo nepriaznivo ovplyvňuje oči. Pre študentov je treba kúpiť väčší pracovný stôl s rozmerom dosky minimálne 85 x 120 cm, ale radšej 85 x 150 cm. Ideálne je, ak má stôl nastaviteľnú výšku, ktorá sa prispôsobí tomu, ako dieťa rastie. Pri týchto stoloch je už viac menej výnimkou, ak nedisponujú nastaviteľným sklonom pracovnej dosky, ďalej majú decentne zakrytý rozvod kabeláže z počítača, ale i dostatok prídavných prvkov – napríklad úložných kontajnerov. Nezabudnite na to, aby pracovná plocha vždy zachovávala spomínaný pravý uhol v lakťových kĺboch. Ak je príliš nízko, preťažujú sa šijové svaly, ak je vysoko, dochádza k preťaženiu ramenných kĺbov v dôsledku odťahovania lakťov od tela. Medzi 6. a 14. rokom dieťa povyrastie v priemere o 60 cm, ideálnym riešením sú už predstavené stoly s regulovateľnou výškou a aj s možnosťou nastavenia sklonu do požadovaného uhla, ktoré podporuje správne držanie tela a naviac ho dieťa môže používať dlhšiu dobu, pretože väčšinou sa dá nastavovať v rozmedzí približne 50 až 75 cm.

Detský pokoj Greta II

Nábytok Aldo upozorňuje na novinky nielen v oblasti produktov aj v titulku "čo je u nás nové", kde sa dozviete o pripravovaných projektoch, súťažiach, zmenách telefónnych čísel apod. Všetko je aktualizované každých 24 hodín, vrátane víkendov.