Infolinka: +420 777 761 549 (po-ne 8:00 - 18:00)
0
0,00 €
Košík je prázdny. Poďme to napraviť!
Doprava zadarmo

Buďme v kontakte

Facebook Twitter Youtube Pinterest


Množstvo funkcií - detská izba

Detská izba do značnej miery formuje duševné a fyzické zdravie detí. V tomto viacfunkčnom priestore sa dieťa hrá, učí, stretáva sa s priateľmi aj relaxuje. Zariadenie a vybavenie detskej izby by preto malo odrážať fyzický aj duševný vývoj dieťaťa. Detská izba sa mení s vekom, takže má byť priestranná, aby v nej bolo dosť miesta a pohodlia na hru i učenie.

Detská izba Infinity - bruges

 

Jedna izba, množstvo funkcií - detská izba

Spočiatku dieťaťu stačí aj kút v spálni rodičov. No hoci postieľka a prebaľovací pult zaberú iba malý priestor, treba rátať s uspokojovaním jeho hygienických potrieb. Miesto na kúpanie a prebaľovanie má byť v teplej miestnosti bez prievanu, dymu a iných splodín. Detská izba najmenších detí má byť v tesnej blízkosti spálne, resp. kuchyne. Požiadavky na priestor s vekom rýchlo rastú. Asi od jeden a pol roka sa dieťa začína samostatne pohybovať po byte, neskôr sa venuje hre. Ide vlastne o prvú „prácu“, čo majú rodičia rešpektovať a vytvoriť pre ňu podmienky. V predškolskom a mladšom školskom veku by mali mať rodičia dieťa stále pod kontrolou a mať s ním kontakt aj pri vykonávaní domácich prác.

 

Usporiadanie nábytku

Aby sa dieťa cítilo bezpečne, je podstatné umiestnenie jeho lôžka. Ak máme jedináčika, nie je problém s osvedčeným umiestnením oproti dverám, ktoré dieťa upokojuje. Kým pribudne ďalší potomok, máme čas premyslieť si polohu ďalšieho lôžka. Najbežnejšie je rovnobežné umiestnenie, ktorá prirodzene vymedzuje súrodencom ich teritórium. V tom prípade potrebujú i vhodný odkladací stolík. Lôžka umiestnené za sebou privítajú staršie deti a súrodenci opačného pohlavia, lebo tak majú viac súkromia. Priestor nad lôžkami potom môžeme využiť na umiestnenie políc alebo násteniek. Zaujímavé je umiestnenie lôžok do tvaru písmena L, kopírujúceho roh miestnosti.

 

Predškoláci a školáci

Okrem lôžka zaberá veľa miesta skriňa na šaty. Jej veľkosť a vnútorné členenie majú zodpovedať telesným proporciám dieťaťa, aby ju mohlo samostatne používať. Ukladanie hračiek a iných detských pokladov vyžaduje ďalšie úložné priestory rôznej veľkosti. Predškoláci a školáci majú radi zásuvky, boxy a kontajnery na kolieskach. Na školské pomôcky však potrebujú ľahko prístupné skrinky, poličky či zásuvky blízko pracovnej plochy. V detskej izbe musí ostať aj dosť miesta na hranie, ktorým môže byť napríklad kobercová plocha. Pri vlastnom stole dieťa píše domáce úlohy, modeluje, maľuje a venuje ďalším činnostiam, ktoré má robiť posediačky. Osobitnú pozornosť teda vyžaduje stolička, ktorá má mať nastaviteľnú výšku sedadla i operadla. Najstabilnejšia je stolička so stredovou podnožou s piatimi ramenami. Súčasťou vybavenia detskej izby majú byť aj zariadenia na pohybové aktivity – rebriny,  hojdačky alebo sieť. Ak žijú v izbe dve deti, treba všetko rátať dvojmo. Keď sú ešte malé, je usporiadanie jednoduché a spoločná izba je pre ne nadlho výhodou. Deti rozdielneho veku a pohlavia sa často dostávajú do kolízií, takže požiadavky na prestavbu či aspoň reorganizáciu sa onedlho dostanú na program dňa.


Prechod detí na druhý stupeň základnej školy sprevádzajú výrazné vývojové zmeny, ktoré môžeme zhrnúť do pojmu puberta. Donedávna milé dieťa, ktoré sa tešilo na náš návrat z práce, zrazu bojuje o súkromie, vlastný priestor i jeho stvárnenie. Po istom čase neostáva iné, len týmto požiadavkám vyhovieť. Kolízna situácia vzniká, ak musíme do jednej miestnosti vtesnať prváčika a študenta strednej školy. Obaja sa v inom čase pripravujú do školy a spia, ich záujmové aktivity sú tiež odlišné. Študenti pri príprave do školy používajú počítač, ktorý musí mať samostatný stolík. Dospievajúci potrebujú viac priestoru na športové potreby a audiovizuálnu techniku, malého súrodenca zasa nadchne každá stavebnica. Adolescent sa chce stretávať so svojimi vrstovníkmi. Ideálne je rozdeliť miestnosť priečkou, no priestor to nie vždy umožňuje. Východiskom môže byť  aspoň paraván, záves či predel v podobe policovej zostavy. Dobrým riešením je i pohyblivá látková stena z vertikálnych žalúzií umiestnených v rámoch na strope a podlahe. V staršom dome s vysokými stropmi získame samostatný priestor vstavaním drevenej galérie.

Detská izba pre dievčatá N-207 diely

 

Farebnosť a materiály

Vzhľad detskej izby vplýva i na budúcu schopnosť dieťaťa vnímať estetické hodnoty. Priestor a predmety, ktorými ho obklopíme v ranom detstve, budú neskôr formovať jeho názor na životný štýl. Malé deti milujú výrazné farby, čo však neznamená, že všetky plochy v detskej izbe musia byť farebne agresívne. Veľké plochy by mali mať tlmené farby teplých odtieňov. Menšia plocha, ktorá v priestore nie je dominantná, môže mať výraznejšiu farbu.
Výber materiálu podlahy je podmienený aj vekom dieťaťa. Preto voľme materiály s ohľadom na budúce aktivity. Ideálna je podlaha z linolea alebo korku, ľahko čistiteľné koberce a parkety z lakovaného dreva. Podlaha v izbe školáka môže byť aj z PVC, ktoré znesie i menej ohľaduplné zaobchádzanie. Časť steny upravme umývateľnými farbami, tapetami či obkladmi, ktoré poslúžia aj ako školská tabuľa.

Novinky do schránky
Zasielame iba 2x mesačne. Kedykoľvek budete chcieť, môžete sa odhlásiť.